ARK søker Business Controller

ARK Bokhandel AS er Norges største bokhandelkjede med en omsetning på 1,6 MRD. Kjeden er heleid av Gyldendal ASA, som er notert på Oslo Børs og er Norges største bokkonsern med ledende virksomheter i alle delene av verdikjeden; forlag, distribusjon og handel.

ARK har 151 egeneide butikker og den sterkeste digitale posisjonen i bransjen, med både den største og mest kjente nettbokhandelen, i tillegg til markedets mest populære og hurtigst voksende lese-app. Vi er helt i toppen blant kvinners absolutte favorittkjeder, og vi er blant de kjedene folk synes det er mest lettvint og gøy å handle hos. Vi jobber hver dag for å levere verdens beste handleopplevelser og med det befeste vår posisjon som folks favorittbokhandel. ARK er en kjede som går nye veier, samtidig som vi fremhever og forsterker vårt hovedfundament; bøkene.


ARK søker en sulten og engasjert Business Controller som ønsker faglig utvikling og som vil trives i rollen som ARK sin tallknuser. Du vil ha en bred kontaktflate i organisasjonen og vil arbeide tett opp mot regions- og butikkdriften, i tillegg til regnskap- og økonomifunksjonen i konsernet Gyldendal ASA. Hovedoppgavene blir å overvåke virksomhetens lønnsomhet og sikre at disse er i tråd med fastsatte strategier og målsetninger. Stillingen er del av økonomiavdelingen og vil rapportere til Økonomidirektør.

Arbeidsoppgaver og ansvar:

  • løpende analyser og rapportering til servicekontoret
  • bidra i månedlig resultat- og balanse rapportering på butikk-/regions- og selskapsnivå
  • bistå i årsoppgjøret og oppfølgning av revisjon
  • bidra i prognose- og dynamisk virksomhetsstyring for butikkdriften og på servicekontoret
  • kostnadskontroll og oppfølging av butikkdriften
  • bidra til å samle og vedlikeholde leie– og tjenesteavtaler som benyttes i butikkene
  • bidra til å sikre god gjennomføring av rutiner og arbeidsmetodikk i ARK
  • følge opp eksterne statistikker og rapportering av skattefunn
  • superbruker av SAC (rapporteringsverktøy), vedlikeholde økonomiske modeller og opprettholde datakvalitet

Ønskede kvalifikasjoner:

  • høyere økonomisk utdannelse
  • 2-4 års relevant erfaring, gjerne fra kjededrift
  • sterk interesse for tall og økonomi
  • stor forståelse for IT systemer og svært god kunnskap innen MS Office, særlig Excel
  • erfaring med SAP er en fordel, men ikke et krav
  • god muntlig og skriftlig fremstillingsevne

Personlige egenskaper:

  • utadvendt og har godt humør
  • selvgående med evne til å jobbe systematisk og analytisk
  • har stor arbeidskapasitet og er løsningsorientert med god gjennomføringsevne
  • gode samarbeidsevner og mot til å utfordre, samt formidle og argumentere for synspunkter på en god og konstruktiv måte
  • læringsvillig, nysgjerrig og tilpasser deg raskt endringer

Vi vet du vil trives i en organisasjon som har tydelige mål og møter utfordringene med entusiasme og pågangsmot i en bransje i utvikling. Vi tenker langsiktig og er ansvarsbevisste på vegne av fellesskapet og vi har omtanke for hverandre. Vi har det gøy på veien mot målet! Vi har gode velferdsordninger, som blant annet jevnlige kompetansedager og treningstilbud, og unike lokaler sentralt i Oslo med egen barista og flott kantine.

Virker dette interessant ber vi deg, i henhold til GDPR, søke via www.financepeople.no, ikke direkte på mail til oppgitt kontaktperson. Ved spørsmål kan du kontakte Henriette Kjærås Aaberg, Partner i FinancePeople, på 976 15 226 / henriette.aaberg@financepeople.no eller Svenn-Erik Warholm på 917 37 272 / svenn-erik.warholm@financepeople.no

Alle henvendelser behandles konfidensielt. 


Lignende søk: Bank & Finans, Spesialist, Varehandel / Kjededrift / Merkevare / FMCG