Credit Manager til stort internasjonalt konsern

Lagre
Du må logge på eller
opprette en konto for å lagre en jobb.

Dahl Optimera Norge består av selskapene Brødrene Dahl, Optimera og Ventistål med blant annet kjedene Montér, Flisekompaniet og Bergersen Flis. Konsernet er Norges ledende aktør innen salg og distribusjon av varer innen Bygg, Interiør, Flis, Ventilasjon, VVS og miljøteknikk, Industri og Havbruk. Dahl Optimera Norge har 3600 ansatte og 280 utsalgssteder med en samlet omsetning på ca 20 milliarder NOK og er eid av det internasjonale byggevare konsernet Saint-Gobain.


Dahl Optimera søker etter en forretningsorientert og sterk leder for konsernets kredittavdeling som er en del av Shared Service Center (SSC).

Stillingen vil ha ansvar for kredittgiving og innfordring i hele Dahl Optimera. Brødrene Dahl og Optimera har nylig slått sammen sine kredittavdelinger, og Credit Manager vil ha en sentral rolle i strømlinjeforming av prosesser for å skape synergier og økt effektivitet. Ved eventuelle nye selskaper i konsernet vil Credit Manager være ansvarlig for at disse blir effektivt integrert i kredittarbeidet.

Avdelingen har ca. 20 medarbeidere, og stillingen innebærer personalansvar. Du vil rapportere til konsernets COO.

 Arbeidsoppgaver:

  • lede kredittavdelingen
  • sette KPIer for avdelingen og gjennomføre
  • være pådriver for utvikling og effektivisering av kredittfunksjonen
  • være ansvarlig for gjeldende Credit Policy, herunder videreutvikle og vedlikeholde
  • kommunisere og skape gode relasjoner og nettverk med regioner, avdelinger, salgsmedarbeidere og kunder
  • håndtere juridiske prosesser i forbindelse med større kredittsaker
  • håndtere prosesser i forbindelse med månedsavslutning, herunder vurdering og rapportering av avskriving og tap på fordringer
  • overholde fastsatte budsjetter for avdelingen
  • ad hoc analyser

Ønskede kvalifikasjoner:

  • høyere økonomisk utdannelse
  • dokumenterte resultater fra kredittarbeid i et større selskap
  • ledererfaring
  • interesse for IT-systemer
  • gode engelskkunnskaper, både skriftlig og muntlig

Egenskaper:
Den ideelle kandidaten er forretningsorientert, analytisk og strukturert med en sterk lyst til å skape resultater. For å lykkes i stillingen må du like å ta ansvar, være selvstendig og drive egne prosesser. Det vektlegges at du har gode kommunikasjonsevner og at du samarbeider godt med andre, samtidig som du evner å utfordre i situasjoner der det er nødvendig. Videre er du robust, har stor arbeidskapasitet og trives med å være "hands-on".  Selskapets hovedeier er meget profesjonell, og følgelig forventes det at den rette kandidaten har fokus på høy kvalitet i leveransene. Gode sosiale egenskaper og en positiv holdning vektlegges.

Vi tilbyr:
spennende operativ lederrolle i et dynamisk miljø, med tett samarbeid mellom økonomi og salg
muligheter for faglig og personlig utvikling i et stort internasjonalt konsern
konkurransedyktige betingelser

Virker dette interessant ber vi deg, i henhold til GDPR, søke via www.financepeople.no, og ikke direkte på mail til oppgitt kontaktperson. Ved spørsmål kan du kontakte FinancePeople ved Henriette Kjærås Aaberg, Partner i FinancePeople, på mob 976 15 226 eller henriette.aaberg@financepeople.no.

Alle henvendelser behandles konfidensielt.


Lignende søk: Bygg / Anlegg / Håndverk, Bank & Finans, Spesialist, Varehandel / Kjededrift / Merkevare / FMCG