Vil du være med å utvikle en moderne og faglig kompetent økonomifunksjon?
I 35 år har Gramo bidratt til å sikre at rettighetshavere får rimelig betalt for sin innsats og synliggjøre verdien av enkel og lovlig bruk av innspilt musikk – gjennom å overvåke, fremme og kollektivt forvalte de nærstående rettighetene til produsenter av lydopptak og utøvende kunstnere.
Gramo er godkjent av Kultur- og likestillingsdepartementet som oppkrevings- og fordelingsorganisasjon etter åndsverkloven § 21. Vi forvalter verdensrepertoaret for utnyttelse av innspilt musikk, og utveksler vederlag med utenlandske rettighetshavere og organisasjoner.
I tillegg krever vi opp avgift på vegne av Fond for utøvende kunstnere. Gramo er registrert som kollektiv forvaltningsorganisasjon hos Patentstyret.
Vi er organisert som en selveiende og ideell forening, med 42 000+ medlemmer og krever opp vederlag og avgift fra mer enn16 000 bedrifter og organisasjoner. I 2023 var inntektene på 263 millioner kroner, vi behandlet mer enn 179 000 timer innspilt musikk og mer enn 124 000 unike innspillinger ble koblet med detaljert rettighetsinformasjon i vår database. Vi er i dag 26 ansatte, som arbeider i skjæringspunktet mellom juss, teknologi og økonomi, og som hver dag gjør sitt beste for at Gramo skal være en kilde til et rikt musikkliv.
Vil du være med å utvikle en moderne og faglig kompetent økonomifunksjon, med overordnet ansvar for regnskap, lønn, budsjettering, analyse og rapportering?
Gramo er inne i en spennende utviklingsfase der ny strategi skal implementeres. I den forbindelse søker vi etter en Økonomisjef som vil få ansvar for å utvikle en moderne og faglig kompetent økonomifunksjon i foreningen, med overordnet ansvar for regnskap, lønn, budsjettering, analyse og rapportering. Du vil drive kontinuerlig forbedringsarbeid og sikre god virksomhetsstyring gjennom løpende rapportering på fastsatte mål og KPI-er. Du vil få personalledelse for tre medarbeidere og stillingen rapporterer til daglig leder og inngår i ledergruppen.
Arbeidsoppgaver:
- overordnet ansvar for økonomifunksjonen inkl. personalledelse
- optimalisere og effektivisere funksjonen, herunder definere kompetansekrav og fremtidig organisering, analysere og forbedre interne arbeidsprosesser og systemer
- regnskap, fakturering, lønn, avstemming og rapportering
- kapitalforvaltning i tråd med vedtatt investeringsstrategi
- risikostyring og internkontroll, og sikre etterlevelse av offentlige pålegg og krav
- hovedansvarlig for årsoppgjør og bistå i utarbeidelsen av fordelingsregnskap
- utarbeidelse av budsjetter, prognoser og inntekts- og kostnadsanalyser
- rapportering til offentlige myndigheter og internasjonale bransjeorganisasjoner
- oppfølging av, og forhandlinger med, eksterne leverandører og samarbeidspartnere
- delta i utforming av brukeravtaler, beregningsgrunnlag og økonomiske modeller
Kvalifikasjoner:
- høyere økonomisk utdannelse, fortrinnsvis på masternivå
- minimum 3-5 års relevant arbeidserfaring, gjerne fra revisjon eller konsulentvirksomhet
- det er en fordel med noen års ledererfaring
- kjennskap til media- eller musikkbransjen vil være et pluss
- erfaring fra prosess- og endringsledelse
- solid digital kompetanse, god systemforståelse og kjennskap til analyseverktøy
- meget god muntlig og skriftlig fremstillingsevne, både på norsk og engelsk
Egenskaper:
- resultatorientert og analytisk, men stor gjennomføringskraft
- anerkjenner Gramos posisjon i musikkbransjen og vårt samfunnsoppdrag som kollektiv forvaltningsorganisasjon for produsenter, artister og musikere
- god strategisk og operativ forståelse, med evne til å jobbe strukturert og selvstendig
- liker å jobbe i tverrfaglig team og evner å lede og motivere andre
- utadvendt og trygg, med høy faglig integritet
Hva vi kan tilby:
En sentral og selvstendig stilling, i et uformelt og trivelig kompetansemiljø, med interessante og utfordrende arbeidsoppgaver innen økonomi og virksomhetsstyring. Du vil få store påvirkningsmuligheter på foreningens utvikling og mulighet til å utforme egen, og avdelingens, rolle. Vi kan tilby konkurransedyktige betingelser, svært gode pensjons- og forsikringsordninger, fleksible arbeidstider og mulighet for hjemmekontor to dager per uke. Du vil også få delta i relevante bransjefora i inn- og utland. Vi holder til i moderne og sentrale kontorlokaler på Tullinløkka (St. Olavs gate 28).
Virker dette interessant ber vi deg, i henhold til GDPR, søke via www.financepeople.no, og ikke direkte på mail til oppgitt kontaktperson. Ved spørsmål kan du kontakte FinancePeople ved Mona Gabrielsen på mobil 917 46 917 eller på mona.gabrielsen@financepeople.no.
Alle henvendelser behandles konfidensielt.
Vi håper å høre fra deg!
Lignende søk: Leder, Annet Bransje