SpareBank 1 Utvikling søker ny direktør for finansieringsområdet!
- Arbeidsgivere
- SpareBank 1 Utvikling
- Sted
- Oslo
- Søknader behandles fortløpende fra
- Søknadsfrist snarest men senest
Vil du være med å utvikle et av SpareBank 1-alliansens viktigste forretningsområder?
SpareBank 1 Utvikling søker en drivende og relasjonssterk person, som motiveres av utfordringer og muligheter i skjæringspunktet mellom forretning og teknologi.
Vi er SpareBank 1-bankenes viktigste forretningspartner og spydspiss innen teknologiutvikling. I SpareBank 1 Utvikling gir vi over én million personer, bedrifter og lokalsamfunn over hele landet trygghet, forutsigbarhet og nærhet til økonomien deres gjennom teknologi som begeistrer.
SpareBank 1-alliansen består av tolv sparebanker fordelt over hele Norge, samt flere ulike produktselskaper som SpareBank 1 Forsikring, SpareBank 1 Forvaltning og SpareBank 1 Kreditt. Vi i SpareBank 1 Utvikling leverer digital forretningsutvikling og tjenesteutvikling til bankene, og produktselskapene for å oppnå skalafordeler og styrke vår felles konkurransekraft. I tillegg til utvikling av IT løsninger, leverer vi tjenester innen blant annet markedsføring og videreutvikling av vår felles merkevare, innkjøp, leverandøroppfølging, og sikkerhet.
SpareBank 1 Utvikling er på en endringsreise hvor vi opplever økte forventninger til oss som leverandør til SpareBank 1-alliansen, hvor vi blant annet går fra å ha et særlig fokus på løsninger til sluttkunde, til å bli en fremtidsrettet leverandør av førsteklasses tjenester til alliansen og dens kunder som også understøtter bankens operative drift. I tillegg registrerer vi en utvidelse av myndighetskrav, både i omfang og kompleksitet.
Direktør for finansieringsområdet vil ha en helt sentral rolle for å bidra til at vi lykkes med våre ambisjoner, og vil derfor også være en del av toppledergruppen, samt rapportere direkte til selskapets administrerende direktør.
Hva innebærer stillingen?
SpareBank 1 har gjennom de siste femten årene jobbet med å effektivisere, og skape gode kundeopplevelser gjennom finansieringsprosessen – med vekt på søknadsdelen. Med strategien som nå er lagt for årene fremover, tar vi nye steg som innebærer å understøtte hele finansieringsprosessen for både privat- og bedriftsmarkedet, ved å tilby best mulig systemstøtte, samt brukervennlige løsninger til kunder og rådgivere slik at de opplever en effektiv og sømløs hverdag. For å oppnå effektivitet ute i alliansebankene, må finansieringsprosessen standardiseres på tvers – dette må understøttes av nye og helhetlige løsninger.
For SpareBank 1 Utvikling innebærer strategien en utvidelse av ansvarsområde, fra en tid der alliansebankene selv utførte de nevnte oppgavene – til at vi nå tar et aktivt eierskap til hele verdikjeden. Ansvaret, og eierskapet til finansieringsprosessen, vil ligge hos direktør for finansieringsområdet.
Dine overordnede ansvarsområder vil være å:
- Definere tydelige mål, og sette retning for finansieringsområdet, samt sørge for god kommunikasjon og forankring i ledelsen hos alliansebankene
- Aktivt bidra til en effektiv og god organisering av området, herunder sikre samlende ledelse på tvers av fagområder og avdelinger, og kulturbygging, i det daglige
- Iverksette initiativ for å forbedre finansieringsprosessen i tråd med mål og retning innenfor definerte økonomiske rammer – herunder ansvar for å lede arbeidet med utvikling av ny systemstøtte
- Aktivt bidra til at selskapet når sine mål, som del av toppledelsen
- Bygge, beholde og videreforedle nødvendig kompetanse i organisasjonen, slik at vi er rustet for å levere på løpende behov – samt nå våre målsetninger
- Sørge for god forventningsstyring, herunder kommunisere tydelig når og hvordan gevinstrealisering kan forventes
Arbeidet krever tett dialog med bankene i alliansen, men også tett samhandling på tvers i SpareBank 1 Utvikling. Som leder for området sitter du i selskapets ledelse, der samarbeid med øvrig ledergruppe er sentralt for å lykkes. Det er spesielt viktig å jobbe tett med direktør for IT, da ansvar for løsningsvalg, kapasitet, kompetanse og organisering av utviklingsarbeidet i selskapet ligger her. Direktør for Marked og Distribusjon med hovedansvar for kundeopplevelse og videreutvikling av løsninger som dekker kundebehovet i et helhetsperspektiv, er også en viktig samarbeidspartner.
Totalt jobber om lag 80 personer direkte og indirekte med finansiering og tilhørende områder, hvorav rundt åtte personer er i linjen innenfor finansieringsområdet. Som direktør for finansiering samhandler du tett med eget lederteam som sammen skal bidra til å operasjonalisere strategien, og lykkes med å nå målene. En sentral oppgave er å lykkes med å koordinere innsatsen til alle som jobber i finansiering for å sikre tilstrekkelig helhetsforståelse, motivasjon og engasjement for å nå målene som er satt for området. Alle må forstå sitt bidrag til den overordnede måloppnåelsen for at vi skal lykkes.
Hva kreves i stillingen?
Som direktør for finansiering vil du jobbe med/ha ansvar for å videreutvikle det framtidige målbildet for utlånsprosessen og finansieringsområdet som helhet. Dette må ses i sammenheng med kundeprosessen som helhet og bankenes overordnede strategiske mål. Det er derfor sentralt med erfaring fra/forståelse for utlånsområdet, som blant annet inkluderer rådgivingsprosessen, kundeløsninger og produkter, verdikjeden og risikoområdet.
Mer konkret:
- Forståelse for team og prosesser som er riktige for området, samt hvordan det bør jobbes for å lykkes med fremdrift og verdiskaping. Samtidig må behovene til en moderne utviklingsorganisasjon balanseres opp mot behovene i alliansebankene
- Evner å bygge gode relasjoner, herunder navigere og kommunisere godt i alliansen, både via etablerte samarbeidsfora og overfor nøkkelpersoner. Slik vil du oppnå innsikt, avdekke ulikheter og likheter samt å kunne analysere problemstillinger på en konstruktiv måte
- Forståelse for rammebetingelsene som må på plass for å lykkes med oppdraget. Det er derfor en stor fordel med erfaring fra større IT-prosjekter, eller komplekse tverrfaglige prosesser i mulighetsrommet mellom kundeløsninger, forretningsprosesser og teknologi
Som person drives du av å skape og gjøre en forskjell for å få til endring, aller helst sammen med andre. Utfordringer som dukker opp ses på som en mulighet til å få bedre innsikt og forståelse, og du evner å omsette dette til løsninger av eksisterende utfordringer, også i en travel hverdag. Du har god dømmekraft, er robust og trygg som person, samt våger å utfordre det etablerte.
Vi tror også at det er naturlig for deg å etablere, utvikle og beholde gode relasjoner over tid, og du er en dyktig og tydelig formidler som er god til å kommunisere med alle, uavhengig av stillingsnivå. Det betyr at du innehar god rolleforståelse, samt evner å navigere mellom mange interessenter i en kompleks organisasjon med mange formelle og uformelle linjer.
I tillegg håper vi at du har følgende erfaring:
- Flere års arbeidserfaring fra større og komplekse virksomheter, i roller tett på utlånsprosesser – samt nærliggende internprosesser i bank eller lignende
- Erfaring fra aktiv deltagelse i større IT-prosjekter, herunder evne å se hvilke rammebetingelser som må på plass for å lykkes med oppdraget
- Relevant erfaring fra større virksomheter som leverer digitale tjenester
- Stor forståelse for, og erfaring med, komplekse IT-prosjekter i regulerte virksomheter
- Erfaring med å sette mål, utvikle og lede en gruppering som utvikler digitale tjenester
- Relevant utdannelse på masternivå, med gode resultater
- God erfaring med planlegging og fasilitering
Om oss:
For denne rekrutteringsprosessen samarbeider vi med rekrutterings- og rådgivningsselskapet Andersson Partners AS. Du er hjertelig velkommen til å ta kontakt med vår rådgiver Henrik Andersson via e-post henrik@anderssonpartners.no. Alle henvendelser behandles konfidensielt. For mer informasjon se deres hjemmesider www.anderssonpartners.no.
Vi er selvsagt konkurransedyktige på lønn og har gode pensjons- og forsikringsordninger. Du får jobbe i fine lokaler i sentrum av Oslo, med innendørs sykkelparkering og nytt treningsrom med gruppetimer og garderober. Vi har også sommertid og flere fine firmahytter. Når det er sagt – vi verken tror eller håper du velger oss kun på grunn av dette. Vi håper du vil jobbe hos oss fordi du verdsetter en arbeidsplass hvor samarbeid, kompetanse, deling og tillit danner grunnmuren i arbeidshverdagen. Slik blir vi bedre sammen!
Hos oss er det enkelt å søke - du trenger bare å laste opp en CV og skrive noen ord om hvorfor du ønsker å jobbe hos oss. Vi ønsker å fortsette å representere mangfoldet i den norske befolkningen, og oppfordrer alle kvalifiserte kandidater til å søke på stillingen.
I forkant av ansettelse gjennomføres en bakgrunnssjekk for å blant annet verifisere opplysninger som kommer frem av CV og tilgjengelig dokumentasjon. Bakgrunnssjekk gjennomføres av Semac AS etter at kandidat er orientert om og har godkjent det.
Søknadsfrist 19. september 2024.
Lignende søk: Bank / Finans tjenester, Leder