Leder for Virksomhetsstyring

Lagre
Du må logge på eller
opprette en konto for å lagre en jobb.

Leder for Virksomhetsstyring vil ha det overordnete ansvaret for styringssystemet til Coop Norge. Funksjonen har ansvar for områdene risikostyring og compliance innenfor fagområdene personvern, økonomi, HMS og bærekraft, og vil sammen med et lederteam ha ansvaret for å sikre en samordning og felles retning innenfor disse fagområdene. 

For å lykkes i denne lederrollen må du være en leder som ser og utvikler våre medarbeidere. Du må ha meget gode samarbeidsevner, og evne å påvirke utover selve fagområdene innenfor funksjonen. Det er også viktig med kommersiell forståelse, høye ambisjoner og et brennende ønske om å sikre langsiktig vekst og lønnsomhet. Du arbeider strukturert og strategisk, samtidig som du har god gjennomføringsevne. Som leder er du tydelig og skaper positivt engasjement hvor du alltid setter kunden først. Du er relasjon- og samarbeidsorientert, og du benytter aktivt erfaringer og innsikt fra våre felles fagmiljøer i tillegg til den landsomfattende virksomheten for Coop i Norge som bl.a. inkluderer samvirkelagene. 

Sentrale arbeidsoppgaver vil blant annet være å;

  • Etablere et helhetlig rammeverk for virksomhetsstyring / GRC (Governance, Risk and Compliance)
  • Bygge en robust funksjon for virksomhetsstyring med fokus på GRC 
  • Være rådgiver og sparringspartner for linjeledelsen innenfor styring, risikohåndtering og etterlevelse
  • Sikre samordnet utvikling av et felles styringssystem
  • Sikre felles prosesser og årshjul rundt rapportering innenfor risikostyring og compliance
  • Sikre gode strategier innenfor alle funksjonens fagområder; herunder bærekraft, HMS, Finansiell Internkontroll, Personvern/GDPR og Risikostyring
  • Ha et overordnet strategisk ansvar for beredskap for Coop Norge

Den beste kandidaten bør;

  • Ha en mastergrad innen økonomi og ledelse / finans / rettsvitenskap 
  • Ha minimum 5 års relevant erfaring med styring av selskaper, og ha bred kompetanse på helhetlig styring
  • Ha god oversikt over lover og regler innenfor funksjonens ansvarsområder
  • Ha god teknologikompetanse, forstå risikobildet knyttet til teknologi, samt hvordan teknologi også kan støtte funksjonens ansvarsområder
  • Forstå trusler og muligheter innenfor funksjonens ansvarsområder
  • Arbeide strukturert og analytisk, og ha erfaring med strategisk arbeid i større organisasjoner
  • Være generelt samfunnsinteressert og forstå Coop sin rolle i samfunnet

Personlige egenskaper;

  • Være strukturert, oppmerksom på detaljer og gode analytiske evner
  • Være opptatt av kontinuerlig forbedring og evne til å utfordre eksisterende løsninger
  • Ha gode kommunikasjonsegenskaper
  • Være lagspiller med gode samarbeidsegenskaper
  • Ha en kundefokusert innstilling og ha forståelse for den totale verdikjeden, forretningsmodellen og Coop sin unike eierform 
  • Ha høy arbeidskapasitet, være strukturert og transparent

 

Stillingen rapporterer til: CFO i Coop Norge SA. 

Coop har 2 millioner medeiere. Dette skiller oss fra konkurrentene og gjenspeiles i vår visjon – det skal lønne seg å velge Coop. Vår form for verdiskaping handler om å skape verdier for de mange. Medeierskapet gir mulighet til å påvirke, og til å ta del i overskuddet som skapes. 150 år etter stiftelsen av det første forbrukersamvirkelaget i Norge jobber Coop fortsatt mot samme mål, basert på de samme verdiene. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA, som har ansvar for Coops felles innkjøp, grossist og logistikkvirksomhet, kjedeadministrasjon, merkevarebygging og medlemsprogram.


Lignende søk: Leder, Varehandel / Kjededrift / Merkevare / FMCG