Forretningsorientert Group CFO søkes til vekstselskap innenfor maritim «grønn» industri

TECO Maritime Group is at the forefront in the green transition journey that the maritime industry's under-going. TECO Maritime Group has a strong position in the market, and we are looking to strengthen further in the years to come.
TECO Maritime Group has been serving the maritime industry since 1994. Our Companies provide a comprehensive range of individual and integrated solutions. Including marine engineering, system installations, ship repair, automation and marine chemicals.

The Group has for several years been helping customers comply with new regulations related to the environment. The companies have delivered engineering, installation or after sales to more than 300 vessels in connection with new IMO regulations. Our customers are ship owners, ship yards, management companies and equipment manufacturers to the marine industry.


Teco Maritime Group opplever sterk vekst og skal ekspandere videre og vi søker derfor etter en fremtidsrettet, forretningsorientert og faglig dyktig CFO for konsernet. Group CFO vil ha det overordnede ansvaret for selskapets økonomi-, likviditet- og virksomhetsstyring.

Dette er en meget god mulighet for deg som ønsker å jobbe bredt innenfor økonomiområdet og samtidig ønsker å være en del av et spennende vekstcase. Selskapet har en ambisiøs vekststrategi og Group CFO vil ha en sentral rolle i den strategiske og forretningsmessige utviklingen av selskapet. Videre vil du få ansvar for utvikling av økonomifunksjonen med fokus på effektiv, automatisert og kvalitetsorientert økonomistyring. Du vil rapportere til Group CEO og være en viktig samarbeidspartner og støtte for han, ledergruppen og styret.

Arbeidsoppgaver

  • utvikle og lede konsernets økonomifunksjon
  • etablere en felles rapporteringsstruktur og sikre finansiell rapportering av høy kvalitet til styret og eiere
  •  styre likviditet og utarbeide gode rutiner for likviditetsplanlegging 
  • finansiering og dialoger mot banker, herunder løpende rapportere til bank og kontakt med revisor
  • være deltakende i oppkjøp av virksomheter
  • rapportering til styret, samt deltagelse på styremøter (styresekretær)
  • gjennomføre budsjett- og prognoseprosess for konsern med datterselskaper
  • delta aktivt i strategiske beslutningsprosesser og drive den forretningsmessige utviklingen av konsernet i samarbeid med ledergruppen
  • bistå med å utvikle og automatisere analyser på relevante forretningsområder/selskaper
  • være sentral i samarbeid med ledergruppen ved systemutvikling, vedlikehold og utvikling av relevante IT- og ERP-systemer, samt etablere og rapportere på relevante KPIer


Kvalifikasjoner

  • høyere økonomisk utdanning, MBA/MSc eller tilsvarende
  • minimum tre års relevant erfaring fra tilsvarende rolle, og gjerne erfaring fra Management Consulting og/eller revisjon i bunn
  • betydelig erfaring med likviditetsstyring
  • solid økonomi- og regnskapsforståelse, herunder god kjennskap til IFRS
  • svært gode ferdigheter i Excel og PowerPoint, og generelt god systemkompetanse
  • god muntlig og skriftlig fremstillingsevne på norsk og engelsk
  • fordel med erfaring fra forretningsutvikling, M&A og/eller børsnoterte selskap
  • erfaring fra modellering og utarbeidelse av business case er en fordel
  • god IT-kompetanse med interesse for å effektivisere/digitalisere økonomistyring
  • fordel med erfaring med og/eller interesse for internasjonal virksomhet innenfor «det grønne skiftet»


Personlige egenskaper
For å lykkes i rollen må du være utpreget analytisk og kommersiell samtidig som du er operativ og «hands-on». Du har betydelig driv og gjennomføringsevne og har evnen til å tenke kreativt og nytt. Rollen vil få en bred eksponering mot hele organisasjonen, og du må kunne jobbe godt med eksterne som banker og revisor. Samarbeidsevner og evnen til å jobbe organisatorisk smart og situasjonsbestemt vektlegges tungt. Videre er du metodisk og forbedringsorientert med grunnleggende interesse for teknologi og digitalisering.

Vi tilbyr

  • en særdeles spennende, utfordrende og bred stilling i et konsern med videre vekstplaner
  • en meningsfylt og variert arbeidshverdag med mye ansvar og muligheten til å utvikle økonomifunksjonen videre
  • et godt arbeidsmiljø som preges av dyktige, engasjerte og hyggelige kollegaer
  • konkurransedyktige betingelser
  • arbeidssted er flotte og meget innbydende lokaler på Lysaker, med fri parkering, sykkelgarasje, kantine, gode garderobefasiliteter m.m.


Virker dette interessant ber vi deg, i henhold til GDPR, søke via www.financepeople.no, og ikke direkte på mail til oppgitt kontaktperson. Ved spørsmål kan du kontakte Anne Hilde Nilsen, Partner i FinancePeople, på
975 89 490/anne@financepeople.no.


Alle henvendelser behandles konfidensielt.

 


Lignende søk: Leder, Maritim / Shipping, Olje / Gass