Økonomidirektør (CFO)

Rørleggerkjeden Varme & Bad skal omdannes til et konsern. Nå søker vi deg som vil være med å bygge det nye konsernet og bli vår økonomidirektør (CFO)

Varme & Bad AS (VB) er i dag en landsdekkende rørleggerkjede som er eid av rundt 160 medlemsbedrifter spredt over hele landet. Medlemsbedriftene omsetter i sum for cirka 3 milliarder kroner og har til sammen om lag 1900 ansatte. VB tilbyr et vidt spekter av tjenester innenfor fagene vann, varme og energi, inkludert rådgivning, installasjon, drift og vedlikehold.

VVS-bransjen er sentral i det grønne skiftet, og står foran en spennende utvikling med fokus på profesjonalisering, teknologisk utvikling, konsolidering og nye samarbeidskonstellasjoner. Medlemsbedriftene og eierne i VB har nylig bestemt at kjeden skal gå fra å være en kjede til å bli et konsern. Som rørlegger-eid konsern vil VB være i en unik posisjon med tanke på å håndtere, og være med å drive, endringene VVS-bransjen står overfor. VB vil være i stand til å øke digitaliseringstakten, styrke rekruttering og intern kompetanseutvikling, og jobbe mer systematisk og kraftfullt med bærekraft.

Ansvar og oppgaver
Som vår nye økonomidirektør vil du være en del av konsernledelsen og bli en viktig sparringspartner for konsernsjef og styret i forbindelse med omdannelsen fra kjede til et konsern. Siden konsernet er under etablering, vil oppgavene variere noe fra oppstartsfasen til senere driftsfase, men sentrale oppgaver vil være:

  • Støtte konsernsjef i oppbyggingen av konsernets fellesfunksjoner, oppføring av driftsorganisasjonen, kulturbygging etc.
  • Etablere en effektiv økonomi- og finansavdeling som støtter styrets, konsernledelsens og forretningsenhetenes behov, inkludert valg av hensiktsmessig organiseringsform for avdelingen
  • Utvikle avdelingens medarbeidere, prosesser, kompetanse og kultur
  • Forretningsutvikling, strategiarbeid og lønnsomhetsanalyser
  • Investeringsanalyser og M&A-prosesser
  • Sørge for sømløs integrasjon av regnskap- og økonomifunksjonen ifb. med oppkjøp av selskaper
  • Videreutvikle relasjoner til bankforbindelser og kapitalmarkedet
  • Utarbeide finansielle planer og følge opp disse
  • Budsjettering, resultatoppfølging og likviditetsanalyser
  • Rapportering av finansielle nøkkeltall og resultater til ledelse og styre
  • Kvalitetssikring av regnskap, årsoppgjør og årsrapport
  • Kontakt med selskapets eksterne revisor
  • Forberede styresaker/styrenotater 
  • Delta i styremøter som styresekretær
  • Investorkontakt og etablering av internbørs for aksjer

Erfaring 
Vi søker deg med erfaring som økonomidirektør/CFO eller som rapporterende til en økonomidirektør/CFO i et større konsern, og med god kunnskap om styring og drift av et konsern. Du må være vant til å jobbe tett med CEO og styre, og således være strategisk anlagt, ha god forretningsforståelse, samt ha erfaring med forretningsutvikling, strategiprosesser og M&A. Videre må du ha erfaring med implementering av vekststrategier, realisering av stordriftsfordeler, økonomistyring og finansiering. Det er en stor fordel med erfaring fra å etablere eller reorganisere en økonomi- og finansavdeling, IFRS og/eller investorkontakt. 

Siden VB-konsernet er under etablering og målsetningen er at alle støttefunksjoner skal være kostnadseffektive, digitaliserte/teknologidrevet og ubyråkratiske, er det viktig at vår nye økonomidirektør er «hands-on» og evner å jobbe operativt. 

Utdannelse
Utdanning på universitets- eller høgskolenivå, fortrinnsvis på masternivå, innen økonomi, finans, industriell økonomi, e.l.

 

Egenskaper 

  • God forretningsforståelse
  • Strategisk
  • Analytisk og strukturert
  • Handlekraftig og med gode gjennomføringsevner
  • Resultatorientert og målbevisst
  • Lydhør, diplomatisk og klok
  • Lagspiller og teambygger
  • Gode kommunikasjonsferdigheter
  • Relasjonsbygger
  • Evne til å skape entusiasme for det nye konsernet blant ansatte, aksjonærer og samarbeidspartnere
  • Integritet og evne til å skape tillit både internt og eksternt
  • Hands-on
  • Fremoverlent og ambisiøs, ikke minst på VBs vegne

Muligheter

  • Være med i etableringen og byggingen av et stort konsern som blir en markedsleder i VVS-bransjen
  • Inngå i konsernledelsen og være sentral i konsolideringen av en bransje med mange strategiske muligheter 
  • Etablere en finans- og økonomiavdeling fra grunnen av, i et konsern 
  • Delta i implementeringen og videreutviklingen av en vekststrategi; økonomidirektør-rollen blir meget sentral i et selskap med stort fokus på M&A og forretningsutvikling
  • Være del av et VB som skal ta tydelig samfunnsansvar med tanke på bærekraft, lede an innen teknologi, samt bidra til å løse Norges utfordringer relatert til varme og energi
  • Være del av et konsern som bygger videre på en suksessfull kjede med sterkt merkenavn, felles verdier og identitet, god prosjektstyring og lokale bedrifter som har oppnådd solid lønnsomhet over tid
  • Arbeide med ansatte og ledere som har sterkt eierskap til det kommende konsernet
  • Mulighet for å ta del i en aksjeordning i et selskap med god lønnsomhet og solid vekststrategi 
 

Arbeidssted
Stavanger eller Osloregionen (Romerike). Selskapets hovedkontor ligger i Stavanger. Det planlegges å etablere et større kontor sentralt på Østlandet, sannsynligvis på Romerike. I tillegg får konsernet kontorer i alle større regionbyer.

Det må beregnes en del reising til selskapets ulike kontorer, ikke minst de første årene i forbindelse med etablering av konsernet, samt i vekstfasen når nye selskaper vil bli kjøpt opp. 

Nettsted
www.vb.no

Kontakt
Ta gjerne kontakt med våre rådgivere i BackerSkeie, Anne-Sophie Tvegård (tel: 988 76 850) eller Are K. Skeie (tel: 950 66 183), for en konfidensiell samtale. 

Søknad
Søknad sendes via www.backerskeie.no så snart som mulig.

 

Mer om det nye VB-konsernet
Prosessen med å etablere det nye konsernet startet april 2021, da styret fikk mandat fra medlemsbedriftene og eierne av VB-kjeden til å utrede ulike strategiske muligheter for fremtidens VB. November 2022 stemte 88 prosent av VBs generalforsamling for konsernforslaget som lå på bordet, etter en grundig prosess med systematisk involvering av eierne.

VB blir formelt et konsern når transaksjonene er gjennomført i andre kvartal 2023. Integrasjonsarbeidet vil imidlertid starte allerede i januar 2023 og den praktiske overgangen fra kjede til konsern vil skje gradvis i løpet av 2023. Anders Almestad blir øverste sjef i VB-konsernet. Han er i dag styremedlem og interim daglig leder i rørleggerkjeden VB.

Når VB går fra å være en rørleggerkjede til å bli et konsern innebærer dette rent praktisk at dagens kjedemedlemmer selger sin virksomhet til VB, der betalingen skjer i form av lånefinansierte kontanter og aksjer. Fordi deler av oppgjøret skjer i aksjer, vil dagens VB-eiere fortsette å være eiere i konsernet VB. Medlemmene som ikke ønsker å selge virksomheten, kan bli værende i et kjedesamarbeid med VB gjennom konseptet «VB Partner», eller være tilknyttet kun gjennom et innkjøpssamarbeid, «VB Alliert». Det har vært viktig å finne en løsning hvor det er plass til alle dagens medlemsbedrifter; både de som ønsker å selge virksomheten sin og bli en integrert del av konsernet, og de som ønsker å fortsette å være tilknyttet konsernet på en måte som ligner på dagens kjedesamarbeid. 

De neste månedene skal de individuelle VB-bedriftene ta stilling til om de ønsker å bli en integrert del av konsernet, eller om de vil være tilknyttet som partnerbedrifter. 

VB-konsernet skal skape verdier for eiere, ansatte og kunder gjennom fokus på kvalitet og fagkompetanse, en tydelig posisjon på bærekraft og teknologisk utvikling, og gjennom vekst, både organisk og gjennom oppkjøp. I tillegg vil en konkurransedyktig kostnadsstruktur og effektivisering være viktige verdidrivere. Konsernet vil rette seg mot både privat- og proffmarkedet, inkludert næringsbygg, skip, oppdrettsanlegg, skoler, sykehus og andre offentlige bygg. For å begrense den operasjonelle risikoen, vil selskapet i første omgang konsentrere seg om små og mellomstore prosjekter.

VB-konsernet skal være av rørleggere, for rørleggere. Faget skal stå sterkt og det skal etableres en organisasjon med korte beslutningslinjer og fagpersoner i ledelsen. Organisasjonsmodellen skal sikre at strategisk og operasjonelt viktige støttefunksjoner organiseres i henholdsvis stab og linje. Et viktig prinsipp er at organiseringen skal være desentralisert og at beslutninger som kan tas ute i regionene og avdelingene delegeres ut, enten på operativt nivå eller i nasjonale støttesentre som skal ledes fra regionene. Hovedkontoret skal ha primæransvaret for nasjonale støttefunksjoner som best leveres fra et felles sentralt miljø, slik som administrasjon, HR og kompetanse og IT/digitalisering. 


Lignende søk: Leder, Bygg / Anlegg / Håndverk