Har du 3-5 års erfaring fra controlling/revisjon? Vi søker Business Controller for Sørlandschips

 

Scandza er en raskt voksende utfordrer innen nordiske konsumvarer med en omsetning på nær 4,5 milliarder kroner. Vi har en bred portefølje med sterke lokale merkevarer kombinert med kjente lisensierte globale merkevarer. Noen av de mest kjente merkevarene i Norge er Synnøve Finden, Sørlandschips, Finsbråten, og Leiv Vidar.


På vegne av Scandza AS og Sørlandschips søker vi en ambisiøs Business Controller til konsernets hovedkontor på Solli plass i Oslo sentrum. Dette er en synlig, ansvarsfull og utadvendt rolle i selskapet. Sørlandschips inngår i Scandza AS som eier flere kjente merkevarer og selskaper som Synnøve Finden, Finsbråten og Leiv Vidar.

Som Business Controller for Sørlandschips får du ansvar for økonomisk oppfølging av selskapet, samt at du vil jobbe tett med ledelsen for enheten og ut i resten av organisasjonen. Det forventes at du er synlig også ute mot produksjon og mot salg og markedsavdelingen. Stillingen inngår i et kompetent fagmiljø og rapporterer til CFO Scandza Nordic Brands. Stillingen byr på gode utviklingsmuligheter og utfordringer i et spennende konsern i vekst. Hovedansvaret ditt vil være å ta ansvar for økonomisk oppfølging av Sørlandschips, i tillegg til at du også vil kunne bidra i ulike prosjekter i enheten og på gruppenivå.

Dette er en faglig operativ rolle. Bokføring av regnskapet ivaretas av en egen avdeling internt, men du bidrar selv med kvalitetssikring av regnskapet, eksempelvis avstemminger av viktige poster i tillegg til avsetninger månedlig. I tillegg har du ansvaret for økonomistyringen i Sørlandschips med analyser, økonomisk oppfølging av driften, periodevis rapportering samt utarbeidelse av budsjett og prognoser. Sørlandschips omsetter for ca. NOK 350 mill.

Vi ser etter en initiativrik og fremoverlent person som ønsker å jobbe på tvers av funksjoner og roller for å innhente informasjon, se ting fra et annet perspektiv og bidra proaktivt med sine analyser. For å lykkes i denne rollen er det avgjørende å kunne handle raskt og fleksibelt basert på gjeldende informasjon og ha et syn rettet mot nåtid og fremtid, samt god forretningsforståelse utover det rent kalkyle-og tallmessige. Du har også en sterk interesse for systemer og utnyttelse av disse ved å ta i bruk funksjonaliteten og mulighetene som ligger der. Det vil være en fordel med noe erfaring innen retail og forståelse for verdikjeden innen utvikling, produksjon og salg av forbruksvarer. I tillegg vektlegges erfaring innen revisjon, analyse og/- eller controlling.

Sentrale oppgaver

  • Ansvar for økonomisk oppfølging av Sørlandschips
  • Periodeavslutning og rapportering til ledelse og styre
  • Avviksanalyser og likviditetsstyring 
  • Finansielle og strategiske analyser av salgstall og produktlønnsomhet
  • Lede og koordinere budsjett - og prognoseprosess
  • Bistå salgsledelsen i forhandlinger med ulike analyser
  • Delta i innovasjonsprosessen med analyser og produktkalkyler
  • Videreutvikling og implementering av system, rutiner og prosesser
  • Identifisere forbedringsmuligheter og følge opp med tiltak
  • Delta i prosjektrelatert arbeid i enheten og på gruppenivå
  • Ad-hoc


Kvalifikasjoner

  • 4-5 års høyere økonomisk utdannelse
  • Min. 3-5 års relevant erfaring
  • Fordel med erfaring innen produksjon, retail og forbruksvarer
  • Meget gode kunnskaper i Excel, ERP-systemer og BI-verktøy
  • God forretningsforståelse og regnskapsforståelse
  • Beherske norsk og engelsk, muntlig og skriftlig


Personlige egenskaper

  • Analytisk og løsningsorientert
  • Selvstendig, fleksibel og proaktiv
  • Nøyaktig og strukturert
  • Utadvent og god på relasjonsbygging
  • God gjennomføringsevne og engasjement


Vi tilbyr

  • Ansvarsfull, utadvendt og utfordrende rolle
  • Spennende bransje og konsern i vekst
  • Du blir del av et inspirerende og dyktig team/fagmiljø
  • Flotte lokaler sentralt i Oslo sentrum
  • Konkurransedyktige betingelser


Lignende søk: Leder, Varehandel / Kjededrift / Merkevare / FMCG