Trives du med ledelse og faglige utfordringer? Overordnet rolle innen konsernregnskap

OBOS bygger framtidens samfunn og oppfyller boligdrømmer. OBOS er en av de største boligbyggerne i Norge og Sverige, og er den største i Norge. Vi eies av våre over 510 000 medlemmer, og overskuddet beholdes i virksomheten og benyttes til å oppfylle formålet, som er å tilby medlemmene bolig. Helt siden 1929 har vi skaffet våre medlemmer bolig, samt forvaltet disse på en trygg måte. OBOS driver utvikling, produksjon og salg av eiendom og bolig, og har i tillegg virksomhet innenfor eiendomsforvaltning, rådgivning, digitale tjenester, bankvirksomhet, eiendomsmegling, næringseiendom, samt aksjeinvesteringer innenfor sektorene bygg, eiendom og anlegg. OBOS skal bidra til et mer bærekraftig samfunn. Inntil 10 prosent av overskuddet etter skatt skal benyttes til samfunnsnyttige tiltak. Hovedkontoret er i Oslo.


På vegne av OBOS søker vi en faglig sterk regnskapssjef med overordnet ansvar for konsernregnskap, skatt, mva og transaksjonsstøtte for OBOS Nye Hjem konsern. Dette er en rolle for deg som trives med ledelse samt en variert arbeidshverdag med faglige utfordringer og bredde i arbeidsoppgaver. Du vil lede fire kompetente medarbeidere og håndtere rapportering etter IFRS og NGAAP, konsolidering, bistand ved transaksjoner, legal omstrukturering, årsoppgjør, gi råd innen regnskap/skatt/avgift og effektivisering av system og prosesser. 

OBOS Nye Hjem er det største konsernet i Divisjon Bolig og består av 140 juridiske enheter. Konsernet er en av landets største boligutviklere og utvikler boligprosjekter og selger boliger i de største byene i landet.

Som regnskapssjef vil du ha en stor kontaktflate i OBOS. Du vil jobbe tett med blant annet ledergruppen i konsernøkonomi, prosjektledere boligutvikling, business controllere, juridisk avdeling og daglige ledere. Stillingen inngår i et stort kompetent fagmiljø med mange sparringpartnere og rapporterer til Regnskapssjef Boligutvikling Norge.

Har du interesse for eiendom og ønsker en ansvarsfull rolle med faglig bredde og personalansvar? Da vil vi gjerne høre fra deg!

Sentrale arbeidsoppgaver og ansvar

  • Overordnet faglig ansvar for konsernregnskapet til OBOS Nye Hjem (IFRS og NGAAP)
  • Personalansvar for 4 kompetente medarbeidere i teamet
  • Ansvar og koordinator for teamets leveranser til boligutviklingsdivisjonen, konsernregnskapsteamet og ledelsen i OBOS
  • Overordnet ansvar for Finansiell Due Diligence 
  • Transaksjonsstøtte ved fisjoner, fusjoner og andre selskapsendringer
  • Overordnet faglig ansvar og rådgivning innen skatt og avgift
  • Sikre at boligutviklingsdivisjonen er compliant og utnytter muligheter gjennom regnskaps-, skatte- og avgiftsmessig rådgivning, herunder vurdering av nye forretningsmodeller
  • Formalisere og vedlikeholde konsernets regnskapsprinsipper
  • Optimalisering av kapitalstrukturen i samråd med Business Controlling og Konsernfinans


Kvalifikasjoner

  • Høyere utdanning på masternivå, fortrinnsvis Master i Regnskap og Revisjon
  • Minimum 5-6 års relevant erfaring fra tilsvarende rolle eller revisjon på managernivå
  • Erfaring med ledelse og personalansvar
  • Erfaring med konsernregnskap og IFRS
  • Faglig sterk innenfor regnskap, skatt, avgift og egenkapitaltransaksjoner, samt interesse for disse fagområdene
  • God systemkompetanse, gjerne erfaring med Microsoft Dynamics, Cognos og Power BI
  • Det er en fordel med erfaring innen eiendom


Personlige egenskaper

  • Analytisk, strukturert og god til å prioritere
  • Gode lederegenskaper, trygg og engasjert som leder
  • Selvstendig, fleksibel og initiativrik
  • Gode kommunikasjons- og samarbeidsevner
  • Utadvendt og godt humør
  • Du er en som evner å skape et godt samarbeidsklima, både innad i eget team og med andre i organisasjonen


OBOS tilbyr

  •  Uante muligheter. OBOS er Norges største kompetansehus innen eiendom. Hos oss får du mulighet til å utvikle din kompetanse og oppfylle din karrieredrøm.
  •  En jobb med mening. Samfunnsengasjementet, og hjertet OBOS har for byene våre, er noe av det som gjør ansatte stolte av å jobbe her.
  •  Interessante og utfordrende arbeidsoppgaver. Et hyggelig og innovativt miljø med høyt faglig nivå, gir deg gode muligheter til å forme din egen hverdag.
  •  Gode ordninger. OBOS investerer i egne ansatte og tilbyr goder som fleksitid, sommertid, gode pensjons- og forsikringsordninger samt firmahytter i inn- og utland.


Lignende søk: Bank & Finans, Eiendom / Eiendomsmegling