Business Analyst til markedsleder med fokus på bærekraft og fremtidens sirkulærøkonomi

Norsk Gjenvinning-konsernet er markedslederen i den norske gjenvinningsbransjen, og bidrar hver dag til en global miljøinnsats i eget nærmiljø. Vi samler inn alle typer avfall fra næringslivet og produserer avfallsbaserte råvarer som vi selger i det internasjonale markedet. I tillegg tilbyr vi husholdningsrenovasjon, industritjenester, riving, miljøsanering, makulering og massehåndtering. Vi er etablert med 40 anlegg og over 1.750 ansatte i Norge, Danmark, Sverige og England. Vi håndterer 2,2 millioner tonn avfall per år, og omsetter årlig for ca. 5,5 milliarder kroner. Konsernet eies av Summa Equity. Vår innsats er et viktig bidrag til den sirkulære økonomien og det nasjonale miljøregnskap.

Vår visjon er at «Det finnes ikke søppel mer». Våre mål skal oppnås gjennom systematisk resultatledelse med utgangspunkt i vårt samfunnsansvar og våre verdier; kremmerskap, proaktivitet, ansvarlighet og lagånd.


Norsk Gjenvinning representerer det grønne skiftet i praksis. Vi har store ambisjoner for fremtiden og trenger flere dyktige kollegaer med på laget. Vil du være med å forme fremtidens løsning på verdens ressursproblem? Bli en del av et ledende nordisk konsern som kjemper for effektiv sirkulærøkonomi, og en bedre fremtid for kommende generasjoner!

Vi søker nå en nytenkende og forretningsorientert Business Analyst til vårt økonomiteam i Norsk Gjenvinning AS.

Divisjonen står for omtrent halvparten av omsetningen til hele Norsk Gjenvinning konsernet og omsatte i 2021 for 2,9 mrd. I stillingen vil du fungere i team med divisjonens økonomistab, og du vil ha et overordnet ansvar for utvikling av kalkyle- og analyseverktøy for divisjonen. Sentralt i stillingen er også det økonomiske eierskapet for våre avfallsfraksjoner gjennom hele verdikjeden med et særlig fokus på lønnsomhet og marginutvikling. Vi ser etter deg som ønsker å se det fulle bildet og evner å utarbeide godt beslutningsgrunnlag og innsikt innen kunde- og produktlønnsomhet, porteføljesammensetning og kostnadsstyring.

Stillingen er nyopprettet og rapporterer til Økonomisjef. 


Sentrale arbeidsoppgaver:

  • eie og drive prosessen for utvikling og vedlikehold av datavarehus, BI-verktøy og andre digitale kanaler for økonomifunksjonen
  • eie og drive frem prosessen og utviklingsløpet mot automasjon og effektivisering av driftsrapportering
  • delta aktivt i analyse og effektberegning i forbindelse med prisingsprosesser
  • delta i prosjekter og businesscase knyttet til lønnsomhet og optimering, sentralt og ute i organisasjonen
  • være en aktiv sparringspartner for CFO, økonomistab og organisasjonen inn mot prognose- og rapporteringsprosesser
  • delta aktivt i budsjett- og prognosearbeid med analyser og grunnlag
  • bidra i anskaffelser og utvikling av digitaliseringsverktøy med fokus med lønnsomhet
  • bidra i digitalisering og automatisering av nåværende manuelle prosesser innenfor sitt ansvarsområde


Ønskede kvalifikasjoner:

  • høyere økonomisk utdanning
  • 2-6 år relevant erfaring fra analyse, controlling, revisjon, konsulent eller liknende
  • interesse for og/eller erfaring med databasehåndtering og analyse av større tallmateriale
  • solid regnskaps- og forretningsforståelse
  • god prosess- og systemkompetanse, og kjennskap til SAP og BI-verktøy er en fordel
  • god skriftlig og muntlig fremstillingsevne både på norsk og engelsk


Personlige egenskaper:
Rett person for stillingen liker høyt tempo, varierende oppgaver og krevende utfordringer. Du er selvgående, tar ansvar og er nysgjerrig på å forstå driverne i businessen. Vi ser etter deg som evner å forstå sammenhenger og som har en analytisk tilnærming til økonomiske og tverrfaglige problemstillinger. For å lykkes i rollen må du tørre å utfordre det etablerte og oppsøke informasjon ute i linja. Du er ambisiøs både på egne og selskapets vegne og har fokus på kvalitet og resultater.


Vi tilbyr:
Til den rette kandidaten kan vi tilby en utfordrende og variert stilling hvor du får være med på utviklingen i et fremtidsrettet selskap som har ambisjon om å være bransjens beste aktør innen bærekraft. Selskapet har et godt arbeidsmiljø med motiverte, engasjerte og kompetente kollegaer. Vi tilbyr konkurransedyktige betingelser og holder til i moderne lokaler på Løren. Noe reising må påregnes.


Virker dette interessant ber vi deg, i henhold til GDPR, søke via www.financepeople.no, og ikke direkte på mail til oppgitt kontaktperson. Ved spørsmål kan du kontakte Nora Lundstrøm, Senior Rådgiver i FinancePeople, på 482 71 203 / nora.lundstrom@financepeople.no

Alle henvendelser behandles konfidensielt.


Lignende søk: Annet, Bank & Finans, Regnskap / Revisjon