Business Controller til norskeid og finansielt sterkt konsern i anleggsbransjen

AS Sigurd Hesselberg ble etablert i 1897 og er et finansielt solid og norskeid selskap med aktiviteter innenfor flere markeder. Hesselberg konsernet har ca. 300 ansatte i dag og består av flere datterselskap, b.la. Hesselberg Maskin AS, Hesselberg Truck AS og Hesselberg Maskin AB i Sverige. Konsernet hadde en samlet årlig omsetning på 1,4 milliarder kroner i 2020. Hesselberg er eneleverandør av Komatsu, Bomag, Manitou, Linde og CVS Ferrari i Norge. Med dette er Hesselberg en av anleggsbransjens største maskinleverandører med landsdekkende salgs- og servicenett.

Vår visjon er at Hesselberg skal være blant landets mest anerkjente maskinleverandører for våre kunder, ansatte og leverandører. Vi skal levere gode produkter og markedets beste service, som sikrer våre kunder en lønnsom investering og sikker kontinuerlig drift.


Hesselberg er i vekst og vi søker nå etter en analytisk og nysgjerrig Business Controller til vårt sentrale finansteam på Frogner i Lillestrøm kommune. Som Business Controller jobber du på konsernnivå og du vil være en viktig støttespiller for Group CFO, økonomisjefer i datterselskapene og øvrig konsernledelse. I rollen vil du ha ansvar for å utarbeide rapporter og analyser til ledelsen som bidrar til gode forretningsmessige beslutninger. I tillegg vil du som Business Controller være en viktig bidragsyter til profesjonalisering, videreutvikling og forbedring av finansielle prosesser, og du vil få et utvidet ansvar for utviklingen av Power BI i konsernet. Stillingen rapporterer til Group CFO.


Sentrale arbeidsoppgaver:

  • Støtte forretningen med analyser og forståelse av finansielle tall for å sikre godt beslutningsgrunnlag
  • Utvikle gode prosesser for budsjettering og ledelsesrapportering i konsernet
  • Forvalte og videreutvikle Power BI, herunder utvikle relevante KPIer og dashboards
  • Utarbeide likviditetsprognoser
  • Analyse og rapportering av valutaeksponering
  • Utarbeide ad hoc analyser og beslutningsgrunnlag


Ønskede kvalifikasjoner:

  • Mastergrad innen økonomi/finans
  • Minimum 3 års relevant arbeidserfaring
  • Sterk forretningsforståelse og økonomi-/regnskapskompetanse
  • Meget gode Excel-kunnskaper og gjerne erfaring med Power BI
  • Gode norsk- og engelskkunnskaper, både skriftlig og muntlig


Personlige egenskaper:

  • Analytisk og strukturert i din tilnærming
  • Selvstendig, målrettet og resultatorientert
  • Proaktiv og en forkjemper for forbedringer og effektivisering
  • Teamorientert og god til å samarbeide og kommunisere på tvers i organisasjonen


Vi tilbyr:
Til den rette kandidaten kan vi tilby en stilling med varierte og utforende arbeidsoppgaver hvor du får være med på utviklingen i et fremtidsrettet selskap i vekst. Det vil være gode muligheter for faglig og personlig utvikling. Selskapet har et godt arbeidsmiljø med engasjerte, motiverte og kompetente kollegaer. Vi tilbyr konkurransedyktige betingelser og holder til i nye, moderne lokaler på Bulk Næringspark Lindeberg i Lillestrøm kommune. 

Virker dette interessant ber vi deg, i henhold til GDPR, søke via www.financepeople.no, og ikke direkte på mail til oppgitt kontaktperson. Ved spørsmål kan du kontakte FinancePeople ved Nora Lundstrøm på mobil 482 71 203 / nora.lundstrom@financepeople.no.

Alle henvendelser behandles konfidensielt.


Lignende søk: Bygg / Anlegg / Håndverk, Bank & Finans, Regnskap / Revisjon