Senior Financial Controller - Boligutvikling

OBOS bygger framtidens samfunn og oppfyller boligdrømmer. OBOS er en av de største boligbyggerne i Norge og Sverige, og er den største i Norge. Vi eies av våre over 502 000 medlemmer, og overskuddet beholdes i virksomheten og benyttes til å oppfylle formålet, som er å tilby medlemmene bolig. Helt siden 1929 har vi skaffet våre medlemmer bolig, samt forvaltet disse på en trygg måte. OBOS driver utvikling, produksjon og salg av eiendom og bolig, og har i tillegg virksomhet innenfor eiendomsforvaltning, rådgivning, digitale tjenester, bankvirksomhet, eiendomsmegling, næringseiendom, samt aksjeinvesteringer innenfor sektorene bygg, eiendom og anlegg. OBOS skal bidra til et mer bærekraftig samfunn. Medlemmene har besluttet at inntil 10 prosent av overskuddet etter skatt skal benyttes til samfunnsnyttige tiltak. Hovedkontoret er i Oslo.


På vegne av OBOS søker vi en Sr. Financial Controller til nyopprettet rolle i Divisjon Boligutvikling. Vi ser etter deg med solid kompetanse innen regnskap, skatt og MVA, og med interesse for å utvikle deg innen eiendomsbransjen. Som Sr. Financial Controller får du et overordnet faglig ansvar for rapportering med konsolidering av større selskaper / underkonsern innenfor Divisjon Boligutvikling, samt regnskap, skatt og avgift (MVA). Du vil få en viktig rolle som sparringspartner for direktører og prosjektledere ute i virksomheten, blant annet ved å bidra med økonomifaglig rådgivning i oppkjøps- og salgsprosesser, samt omstruktureringsprosesser. Det er ønskelig at du skal kunne bidra i utviklingen av fremtidsrettede prosesser, rutiner og systemer for regnskaps- og ledelsesrapportering. Vårt team preges av sterk fagkompetanse. Du vil få en spennende og variert hverdag, være tett på prosjektene og få en bred kontaktflate med ulike avdelinger i OBOS og eksternt med våre samarbeidspartnere.

Dette er en god mulighet for deg som har erfaring med konsernregnskap og som ønsker en sentral og synlig fagrolle. Vi ser etter deg med god erfaring fra tilsvarende arbeid, eller som er erfaren Senior Associate eller Manager fra revisjon, og gjerne har bransjekunnskap innenfor eiendom / entreprenørvirksomhet. Du setter deg raskt inn i regnskapssystemer og har solid erfaring med Excel. 

Stillingen gir gode personlige og faglige utviklingsmuligheter i et veldrevet konsern med et særdeles godt arbeidsmiljø. Arbeidssted vil være ved hovedkontoret på Hammersborg Torg i Oslo sentrum. Du vil inngå i et stort, hyggelig og kompetent fagmiljø hvor du har mange å sparre med.

Arbeidsoppgaver

  • Overordnet ansvar for kvartalsrapportering med konsolidering av større underkonsern og selskaper innenfor Divisjon Boligutvikling.
  • Faglig ansvar for regnskap, skatt og MVA for større underkonsern og selskaper innenfor Divisjon Boligutvikling
  • Kvalitetssikring av årsoppgjør med noter og ligningspapirer for mindre selskaper og utarbeidelse for større og mer komplekse selskaper
  • Gjennomføring av finansiell, skatte- og avgiftsmessig Due Diligence.
  • Oppfølging, veiledning og kvalitetssikring av arbeid utført av teamkollegaer
  • Økonomifaglig rådgivning ved oppkjøp, salg, fusjoner, fisjoner og andre selskapsendringer
  • Bidra ved implementering av Dynamics 365
  • Sikre at boligutviklingsdivisjonen etterlever lover og regler, samt utnytter muligheter gjennom regnskaps-, skatte- og avgiftsmessig rådgivning
  • Oppfølging av boligprosjekter, herunder bistand til daglige ledere, prosjektledere, styremedlemmer
  • Støtte Business Controllere og Konsernfinans vedrørende økonomi, strukturering, internkontroll, analyser, og likviditetsstyring

Kvalifikasjoner

  • Høyere utdanning på masternivå innenfor økonomi/administrasjon, fortrinnsvis MRR
  • Minimum 5-6 års relevant erfaring fra tilsvarende arbeid eller revisjon på erfaren Senior Associate - / Managernivå
  • Kompetanse og interesse med konsernregnskap og IFRS, herunder faglig sterk innen regnskap, skatt, avgift og egenkapitaltransaksjoner
  • Det er i tillegg ønskelig med bransjekunnskap innenfor eiendom / entreprenørvirksomhet 
  • Systemsterk - erfaring med bruk av Cognos, Microsoft Dynamics og Power BI vil telle positivt.
  • Gode Excelkunnskaper 

Personlige egenskaper

  • Analytisk og systematisk
  • Selvstendig og proaktiv
  • Nøyaktig og kvalitetsbevisst
  • I tillegg ønsker vi at du har gode samarbeids- og kommunikasjonsevner, er initiativrik og løsningsorientert i ditt arbeid.

Vi tilbyr

  •  Uante muligheter. OBOS er Norges største kompetansehus innen eiendom. Hos oss får du mulighet til å utvikle din kompetanse og oppfylle din karrieredrøm.
  •  En jobb med mening. Samfunnsengasjementet, og hjertet OBOS har for byene våre, er noe av det som gjør ansatte stolte av å jobbe her.
  •  Interessante og utfordrende arbeidsoppgaver. Et hyggelig og innovativt miljø med høyt faglig nivå, gir deg gode muligheter til å forme din egen hverdag.
  •  Gode ordninger. OBOS investerer i egne ansatte og tilbyr goder som fleksitid, sommertid, gode pensjons- og forsikringsordninger samt firmahytter i inn- og utland.

Søkere bes registrere seg med CV, vitnemål fra høyere utdanning, arbeidsattester og kortfattet søknadsbrev. 

For mer informasjon om stillingen ta kontakt med Marius Meyn, Researcher, mail: marius.meyn@opusfinance.no / mobil: +4745809308 eller Endre Flo, Senior Advisor, mail: endre.flo@opusfinance.no/ mobil: +4795890195
 


Lignende søk: Bank & Finans, Eiendom / Eiendomsmegling, Regnskap / Revisjon