I krisetider snakkes det mye om å holde hjulene i gang. Det forplikter.
Noen selvfølgeligheter er: Fokus på kunde og leveranse. Fokus på de aller største (og gjeveste) kundene. Levere kunden de verdifulle produkter og tjenester de nå har behov for, etter avtalt tid og rammer, og til god nok kvalitet. Helst «need-to-have- produkter», ikke «nice-to-have» produkter.
Men – du må også sikre at kundens forventninger ivaretas, slik at de fortsetter å handle med deg og med dine ansatte. Har dine kunder utfordring, er det tid for å ha dialoger, og tilby tjenester som gagner kundene i krisetid. Det kalles løsningsorientering og markedstilpasning. Noen tjenester er kanskje ikke typiske i dag og du vil måtte snu deg rundt for å lage nye tjenester. Kanskje del-tjenester også. Du må tilpasse deg i det nye konkurransebildet.
Dette krever handlekraft, det krever mot og evne til å sette deg inn i dine kunders hverdager og utfordringer. Organisasjonen din må tilpasses, du må gjøre justeringer, endringer og sågar opprette nye roller. Deretter må du og dere sette nye mål, KPOs, KPIs, aktivitetsmål og lage en ny taktikk, en bra slagplan, en tydelig go-to-market modell og en salgsmetodikk som gjør at dine selgere lykkes. Du må være god til å følge opp målene, til å gi mye ansvar, ros og tilbakemeldinger, dessuten må du ha en god evne til å formidle hva som ikke er å forvente. Og målet er alltid: å lykkes gjennom andre. Få ansatte til å blomstre i et tøft marked, med nye forutsetninger og gjennom nye prosesser.
Ansvar for strategien ligger alltid på styret og ledelsen. Dette gjelder salgs- og markedsstrategien (som gjerne består av 80% av selskapenes strategipunkter i det private næringsliv). Implementeringsansvaret ligger gjerne på mellomlederne, på salgsdirektørene og / eller salgssjefene i salg, men de som skal gjennomføre er selgerne og markedsførerne. Mange ansatte som selgere, digitale markedsførere, pre-sale ansatte (eks. møtebookere, leadsgenerering) & New business eksperter vil ha behov for gjennomgang, trening og coaching av nye mål, ny markedsinformasjon og nye taktikker for å stå sterkest i konkurransen om kundene. Trening og coaching er vel verdt investeringen.
Å rigge organisasjonen i krisesituasjoner er et must. Ingen kommer utenom.
Samtidig kan oppgaven med å skape en slagkraftig segmenteringsmodell bli et viktig grunnlag for å lykkes i kampen om B2B salgsvekst. Skap en god struktur for markedsfokusering, velg bort unødvendigheter, gjør målene enkle og forståelig og rigg opp salgs- og markedsorganisasjonen slik at den matcher segmenteringsmodellen. Slik får du et fremtidig fortrinn, og mer konkurransekraft. Også med færre folk. Å redigere selskapets salgsmetodikk, formidle og forenkle kan også være en nyttig oppgave. For uten tvil vil noen selskaper der ute lykkes!
Noen selskaper vil minimalisere churn (kundeavgang)
Noen selskaper vil vinne nye kunder
Noen vil ta markedsandeler
Noen vil ikke miste sine beste folk, eller sine beste selgere
Noen vil skape prestasjonsteam, lønnsomme indre motiverte ansatte
Noen vil coache og trene lederne på prestasjonsledelse
Noen vil skape både topplinjevekst og vekst i ROI
Noen vil tiltrekke seg nye dyktige medarbeidere (Også knallgode «top performance» selgere)
Noen vil tiltrekke seg actionorienterte og suksessfulle salgssjefer, de som alltid skaper suksess
Noen selskaper vil beholde gode langsiktige leverandør og samarbeidspartnere
Er ditt selskap ett av dem?
Å holde hjulene i gang forplikter.
Og forpliktelser i krisetid krever handling og endring.
Hovedansvaret ligger på CEO, styret og ledelse.
B2B VEKSTMODELL og «B2B SALES AUDIT»
B2B er ekspert på vekst og B2B Salgsstrategi og har en «B2B VEKSTMODELL» vi jobber etter. Denne legger grunnlag for hvordan du lett kan få en oversikt over situasjonsbildet i din virksomhet.
Våre konsulenter bistår med råd, sparring, coaching og utvikling av ledere som ønsker «å skap mer vekst, med mindre». B2B har alltid fokus på kunder ROI (Return-on-investment») og er opptatt av at bedriften lykkes.
B2B har prinsippet «Keep it simple». Gjennom en «B2B SALES AUDIT» vil du lett få et overblikk over dagens ståsted, definering av mål og finne konkrete tiltak og aktiviteter som må gjennomføres for å nå målene. Dette kan vi også hjelpe dere med å prioritere. Stikkord er: Struktur, forenkling, sterkt salg og B2B vekstkompetanse.
B2B Vekstmodellen – Salgsstrategi og Salgsstruktur.
Trenger du hjelp til en rask evaluering?
Behov for sparring om salgsstrategi og salg i krisetider?
Trenger du råd for hvordan du kan effektivisere og skape prestasjoner i et særdeles krevende marked?
B2B hjelper også selskaper med:
Salgshjelp. Ringe hjelp, hjelp til å rigge lister, prospektering, leadsgenerering.
Porteføljeanalyser, segmentering, skaper nye segmenteringsmodeller, prioritering av segmenter og go-to-market modeller for segmentene. Bransjeanalyser, kundeundersøkelser, markedevalueringer, markedsundersøkelser og gir deg et godt grunnlag for videre jobb og analyse. Eller vi gjør jobben slik at dine folk kan fokusere på salg.
Kanskje du er opptatt av å ha klar en møtepipeline til selgerne dine er i full gang igjen?
Eller ønsker du hjelp til gjennomgang av selskapets pipeline, slik at den er 100% ryddig og optimalisert? eller hjelp til hvordan du nå skal sette fokus på kunder?
B2B har høy kompetanse på ledelse, salg og digital markedsføring og våre konsulenter står parat til å hjelpe deg nå. Som leverandør til hele Norge og til internasjonale kunder har vi lang erfaring med Webmøter, Webintervjuer, telefonintervjuer og analyse og rådgivning via nett.
B2B er først og fremst rådgivere for våre kunder og er opptatt at du får en ROI (return on investment). B2B gir råd og veiledning om hvordan du kan optimalisere organisering i dagens marked, hvordan du og din organisasjon kan jobbe mer effektivt og smart i en krisesituasjon hvor fokus også må være på salg, kunder og marked.
Ta en uforbindtlig kontakt med oss nå på: 92 88 45 56, eller via kunde@b2bsalg.no
Om Mona BO Hauge
Mona BO Hauge, CEO og Senior Business Consultant har 30 års erfaring i salg- og markedsføring, moderne salg og digital markedsføring, 20 år i ledelse, spesialist på vekst, endringsledelse, prestasjonsutvikling fra nasjonale og globale selskaper. Over 10 år som konsulent og headhunter. Sterk på salgsstrategi, salgsstruktur, organisasjonsutvikling, prestasjonsledelse, B2B Vekstmodellen og å rekruttere, engasjere, evaluere og trene dyktige folk som skaper resultater og ROI. Ta kontakt: mona.hauge@b2bsalg.no, mobil.: +47 928 84 556.
Se alle artikler skrevet av B2BSalg
Om B2B Salg
B2B Salg AS er en ledende aktør innen rekruttering, rådgivning, trening, utleie og pilotprosjekter i salg, kundeservice, markedsføring og ledelse i forretningsmarkedet (B2B). Som nisjeleverandør har vi stor fokus på fagkompetanse, grundighet og kvalitet i våre leveranser. Ved siden av å være en ledende aktør innen rekruttering i salg og salgsledelse, jobber vi som salgsrådgivere og trenere.
Kontakt: +47 92 88 45 56 eller +47 93 40 31 33
Epost: kunde@b2bsalg.no