Hestekrefter eller datakraft? Bilbransjen tenker nytt

Skrevet av
Whydentify
Whydentify

Publisert
15 okt 2019

15 okt 2019 • av Whydentify

Hestekrefter eller datakraft? Bilbransjen tenker nytt. 

De teknologiske endringene er i ferd med å snu opp ned på bilbransjen, og ikke alle vil håndtere endringene like godt. I Møller Mobility Group mener man at den beste måten å møte fremtiden på, er å skape den. 

Historisk har bilbransjen vært opptatt av ting som hestekrefter og dreiemoment, men i disse dager er det teknologien som stjeler det meste av oppmerksomheten, i alle fall i Møller Digital. 

  • Teknologi er i ferd med å endre kjerneproduktet vår, forteller Mariann Hornnes, adm dir i Møller Digital. Det nytter ikke å sitte stille i båten, eller bilen for å si det slik. 

Digitalisering endrer bransjen
Urbanisering og bærekraft samt forbrukers ønske om smarte mobilitetsløsninger er i ferd med å snu opp ned på bilbransjen. Elektrifisering, selvkjørende og tilkoblede biler endrer produktet og tjenestene kundene forventer. Telekom og bilbransjen smelter sammen. Digitalisering har gjort det mulig å være mer opptatt av tilgjengelighet enn eierskap når det kommer til bil. 

  • Vi skal møte folks behov for smarte transportløsninger og være markedsledende innenfor bærekraftig mobilitet. Nøkkelen for å få det til er teknologi, og vi skal drive utviklingen av produkter og tjenester. 

I tillegg til vår kjernevirksomhet som er import, salg og vedlikehold av sterke merkevarer som Audi, VW, Skoda og SEAT, så har vi spennende tider foran oss hvor vi skal gjøre mye mer enn det.  Derfor er selskapet involvert i både bildelingsselskapet Hyre og sykkeldelingsselskapet Urban Infrastructure Partner i tillegg til MobilityLab. 

  • Den beste måten å møte fremtiden på er å skape den, noe vi har klare ambisjoner om å gjøre, sier Mariann. 

Store investeringer
Møller Mobility Group har investert tungt i teknologi og bygget opp et eget teknologiselskap for å sikre en ledende posisjon også i fremtiden. 

  • Vi er per i dag rundt 130 personer som jobber i Møller Digital. Vi skal skape de mest effektive løsningene for enkel mobilitet, sømløse kundereiser og jobber med digitaliseringen av over 750.000 kundeforhold. 

Bilbransjen står unektelig overfor store endringer, kan hende større enn de fleste andre bransjer i Norge i dag. 

  • Det er ikke mangel på bransjer som endrer seg i kraft av digitalisering, automatisering og trusselen fra nye aktører. Likevel kjenner jeg ikke andre bransjer som går gjennom så store endringer som vi gjør, dessuten på såpass kort tid. Å stå midt i slike endringer, det å definere hvordan bransjen vår ser ut i fremtiden, er utrolig spennende.

Et betydelig team
Møller Digital vokser for tiden, og skal ha tak i flere folk som ønsker å være med å prege fremtidens mobilitetsbransje. 

  • Nå søker vi utviklere som har lyst til å jobbe med Kubernetes og React, og virkelig skape de beste sluttkundeløsningene som finnes. Samtidig skal vi ha dev-ops-ingeniører, produkteiere, sikkerhetsansvarlige, leder for data management, data scientists, løsningsarkitekter og SAP applikasjonskonsulenter, for å nevne noen. Det teamet som skal jobbe sammen for å definere bransjen vår fremover er betydelig. Digitalisering er et av våre viktigste virkemidler for å beholde vår posisjon som det ledende bilkonsernet i Norden og Baltikum samtidig som vi utvikler nye forretningsområder. 

Vil du bli hentet? 
De som er nysgjerrige på mulighetene i Møller Digital kan naturligvis bli hentet for å ta en prat. 

  • Vi henter deg gjerne for en prat! Det skulle i grunn bare mangle at et mobilitetsselskap ikke la til rette for å frakte interesserte teknologer til seg. Det skal ikke være langt mellom liv og lære hos oss, avslutter Mariann.

Les mer om Fremtidens arbeidsplass her:

 

Whydentify